بررسی شیوه‌های بازنمایی قومیت‌های ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مجازی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران عهده دار مکاتبات

2 عضو هیئت علمی پردیس علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دماوند

3 کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، پردیس علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دماوند

چکیده

ظهور شبکه­های اجتماعی در دنیای جدید فرصت­های بی­نظیری را برای گروه­هایی که تا اکنون شانس رسانه­ای شدن را نداشتن، فراهم نموده است. تولد هزاران وبلاگ، شبکه­های اجتماعی و رسانه­های کاربرمحور، انسان­ ایرانی را پیش از در برقراری ارتباط و بیان دغدغه­های قومی –  فرهنگی خویش توانمند نموده است. ایران به لحاظ تنوع قومی، فرهنگی و نژادی کشور بی­نظیری است که از پتانسیل­های بیشماری جهت حضور در فضای مجازی برخوردار است. طی چند سال گذشته قومیت­های ایرانی با ظهور شبکه های اجتماعی فرصت بی­نظیری برای آنچه تا اکنون توانایی نمایش ان را نداشتند، فراهم نموده است. پژوهشی که پیش رو دارید تلاشی است برای بررسی شیوه های بازنمایی قومیت­های ایرانی در فیس‌بوک. محقق با استفاده از روش تحلیل محتوا به بررسی مطالب قومیتی در این رسانه پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان از تجلی مفاهیم فرهنگی قومیت­های ایرانی در این رسانه دارد.
 

کلیدواژه‌ها