بررسی میزان اعتماد کاربران ایرانی شبکه‌ی اجتماعی LinkedInبه حفظ حریم شخصی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عهده‌دار مکاتبات

2 -

چکیده

حریم خصوصی به همان میزان که در جامعه واقعی مورد نیاز است در فضای مجازی نیز تضمین­کننده منافع و مطلوب کاربران است. مساله حریم خصوصی و حمایت از داده از جمله دغدغه­های مهم کاربران و فعالان در فضای مجازی بویژه متولیان و سیاست­گذاران کسب و کار الکترونیکی است؛ زیرا اگر کاربران از مصون بودن حریم خصوصی و داده­های شخصی خود در فضای مجازی اطمینان نیابند به فعالیت و کسب و کار در این عرصه تن در نخواهند داد. این وضعیت ناشی از آناست که میل به حفظ محرمانگی و مصونیت حریم خصوصی (بویژه حریم خصوصی اطلاعاتی) از تمایلات نوع بشر است.
این تحقیق با استفاده از پرسشنامه­ای بر خط، به دنبال پاسخ این سوال بود که "آیا کاربر ایرانی شبکه اجتماعی LinkedIn از حفظ حریم شخصی خود اطمینان دارد یا خیر؟"همچنین محقق در پی یافتن روش­هایی بود که کاربر برای صیانت از اطلاعات شخصی خود در حین فعالیت در شبکه­ی اجتماعی مورد استفاده قرار می­دهد. کلیه پاسخ­دهنده­گان، اعضای شبکه LinkedIn  و دارای صفحه شخصی در این شبکه بودند.
نتایج تحقیق نشان داد که کاربران LinkedIn دیدگاه مثبتی نسبت به اعتماد در شبکه اجتماعی دارند و آن را در ردیف اعتماد مورد نیاز برای برقراری ارتباط دوستی در فضای حقیقی برمی­شماردند. همچنین چارچوب تحلیل حاضر به متولیان فضای مجازی کشور کمک خواهد کرد تا آموزش و ارتقای آگاهی کاربر را از واقعیت­های شبکه های اجتماعی، مقدم بر هرگونه نص قانونی و اقدام بازدارنده مدنظر قرار دهند.
 
 

کلیدواژه‌ها