1
دکترای مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
2
دکترای مدیریت رسانه، دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
چکیده
هدف اصلی این مقاله –که استخراج شده از پژوهش نویسندگان در تابستان 1393 است. دستیابی به «الگوی مطلوب مدیریت خبر در خبرگزاری فارس» است که با بهره گیری از نظرات مدیران، دبیران و حوزه سردبیری خبرگزاری فارس، دیگر خبرگزاری ها و چند تن از کارشناسان ارشد ارتباطات و مدیریت رسانه با روش تحقیق کیفی(گروه کانون و تحلیل محتوا) انجام شده است. این پژوهش از نظر مدیران و کارشناسان به سه پرسش پاسخ گفته است؛ ضعف ها و آسیب های چرخه مدیریت خبر خبرگزاری فارس کدام است؟ چه متغیرهایی بر مدیریت خبر اثر مطلوب میگذراند؟ و الگوی مطلوب مدیریت خبر در خبرگزاری فارس چگونه باید باشد؟ بر اساس نتایج این پژوهش، اگر در فرایند مدیریت خبر به هفت متغیر کلان یعنی کارکرد اصلی خبر رسانی، نیازهای مردم، امکانات و محدودیت ها، نقش های مدیریتی، مطلوبیت، سرعت در انتشار و بازخورد و نظارت توجه داشته باشیم، می توانیم به الگوی مطلوب دست یابیم. در الگوی مطلوب مدیریت خبر در خبرگزاری فارس، «سه گام و 10مرحله» با ابعاد و پیچیدگی های خود تشریح شده است که با اجرای همه تدابیر آن، می توانیم «اعتبار رسانه، اعتماد مخاطب، قطب خبری بودن و موفقیت در میدان های رقابتی» را برای خبرگزاری فارس به ارمغان آوریم.خبرگزاریها و رادیو و تلویزیون نیز از این خصیصه به دور نبوده و «خبر» در صدر برنامههای آنها قرار دارد و به خصوص در بین خبرگزاریهای دنیا به میدان رقابت این رسانهها در زمینه اطلاعرسانی رویدادها تبدیل شده است. با توسعه خبرگزاریها در کشور نقش اطلاعرسانی این رسانه مادر از اهمیت
قمری وفا, مرتضی, & روشندل اربطانی, طاهر. (1396). الگوی مطلوب مدیریت خبر در خبرگزاری فارس ,چگونه به قطب خبری تبدیل شویم. مطالعات رسانه ای, 12(شماره 3(پیاپی39)), 99-116.
MLA
مرتضی قمری وفا; طاهر روشندل اربطانی. "الگوی مطلوب مدیریت خبر در خبرگزاری فارس ,چگونه به قطب خبری تبدیل شویم". مطالعات رسانه ای, 12, شماره 3(پیاپی39), 1396, 99-116.
HARVARD
قمری وفا, مرتضی, روشندل اربطانی, طاهر. (1396). 'الگوی مطلوب مدیریت خبر در خبرگزاری فارس ,چگونه به قطب خبری تبدیل شویم', مطالعات رسانه ای, 12(شماره 3(پیاپی39)), pp. 99-116.
VANCOUVER
قمری وفا, مرتضی, روشندل اربطانی, طاهر. الگوی مطلوب مدیریت خبر در خبرگزاری فارس ,چگونه به قطب خبری تبدیل شویم. مطالعات رسانه ای, 1396; 12(شماره 3(پیاپی39)): 99-116.