Media communication model to increase farmers' awareness and improve and develop agriculture (Case study: promotional media)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Seyed Mouhammad Mousavi PhD student in Department of Communication Sciences, Isfahan ( Khorasgan ) Branch , Islamic Azad University

2 Associate Professor, Department of Communication Sciences, Faculty of Management, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan)

3 Ahmadeza Golparvar Isfahan ( Khorasgan ) Branch , Islamic Azad University

Abstract

The purpose of this study is to develop a model of media communication to achieve sustainable development of media agriculture. Qualitative research was grounded in theory through interviews and saturation with selected experts in the theoretical sample. In order to validate the research findings, using the views of professional media reporters, experts, professors and agricultural experts of Isfahan Jihad Agricultural Organization and the Ministry of Jihad AgricultureFor this purpose, the data theory method was used, including three stages of open, axial and selective coding, Strauss and Corbin. 45 in-depth and semi-structured interviews were conducted with theoretical sampling with related experts and in order to evaluate the validity of the model, it was developed and presented to 10 professors separately and their opinions were obtained for correction and adjustment.The main phenomenon of the research was media exploitation for agricultural development and improvement. Conditions due to drought and water shortage, lack of expertise, lack of responsibility, lack of interaction, inability of public opinion, distrust, inappropriate media content, secrecy and tasteful gatekeeper, inappropriate media policy, low communication ability, social dissatisfaction is identifiedAnd interfering factors in filtering issues and lack of free access to some media such as Telegram and Facebook, lack of progress in reform in the process of dialogue between the parties, financial abuse of a special class and lack of National Association of active journalists in agriculture and diversity of agricultural audiences and diversity Agricultural media audience.

Keywords


 
محبوبی و ایزدپناه، (1388). "ادراک مروجان کشاورزی نسبت به اثر بخشی روش‌های آموزشی انبوهی مورد استفاده در آموزش کشاورزان گندم کار، مورد: استان گلستان"، نشریه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، شماره 2.
کریمی، سهیلا. (1394). "نقش رسانه‌ها در توسعه و پیشرفت صنعت کشاورزی"، همایش ملی بحران کم آبی و راه‌های. برونرفت، همدان، https://civilica.com/doc/730683
- کریمی گوغری، حمید. (2013). "تحلیل شبکه اجتماعی رویکردی نوین در تبیین نظام ترویج و آموزش کشاورزی تکثرگرا: مورد مطالعه استان کرمان"، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2، شماره، 49، صص. 311-329.
مدنی. (2014). "مقالات تریبون بحث غذا و تغذیه"، تغذیه و توسعه پایدار
http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-2715-fa.pdf
قاسمی، مهدی. (2012). "بررسی مبانی نظام اقتصاد سرمایه‌داری و نظام اقتصاد اسلام در مورد حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست فصلنامه اقتصاد کشاورزی.
گیدنز، ‎آ. (1396). "جامعه‌شناسی"، ‎ترجمه: منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
صبوری، احمد. (2012). "مدیریت و برنامه‌ریزی ماندگاری جمعیت در سکونت‌گاه‌های روستایی شهرستان گرمسار با تأکید بر متغیرهای جغرافیایی- اقتصادی (گردشگری، کشاورزی و صنایع دستی"، فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی سال 13، شماره 3.
مهدوی، س. و وزیری، ر. (1389). "بررسی عوامل اجتماعی - فرهنگی مؤثر بر نگرش محیط‌زیستی دانشجویان علوم و تحقیقات در سال 1388"، پژوهش اجتماعی، دوره، 3(7)، صص. 19-45.
آذری، غ. (1387). "مقدمه‌ای بر اصول علمی آموزشی رسانه‌ها"، فصلنامه‌ی. پژوهش و سنجش، شماره، 16.
آزادخانی، پ.، سادات‌نژاد، م. و شرفخانی، ج. (1397). "بررسی آموزش‌های زیست‌محیطی در رفتارهای حفاظت از محیط‌زیست در بین دانش‌آموزان دخترانه شهر ایلام"، فصلنامه انسان و محیط‌زیست، دوره 16(1)، صص. 139-153.
ایران‌نژاد پاریزی، م. (1386). "منابع طبیعی تجدیدپذیر"، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری شقایق روستا.
پویان، ج. و قائمی‌منش، ف. (1393). "بررسی نقش رسانه‌های محیطی در هنر گرافیک در حفاظت از محیط‌زیست"، پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان.
نظریه اسلاتر. (2007). "به عنوان یک تئوری خوب ذکر شده در مطالعات کتاب شناختی برایان و میران (2004)، پاتر (2012) و پاتر و ریدل جدول نظریه‌های تأثیر رسانه‌ها در ادوار مختلف.
توکل‌نیا، م. و اکبریان، م. (1393). "جهانی شدن فرصت یا تهدید برای محیط‌زیست، دوره، 2(5)، صص. 97-120.
جمشیدی، ع. و امینی، ا. (1391). "ارزیابی عوامل مؤثر بر تخریب مراتع از نظر کارشناسان اداره منابع طبیعی در استان ایلام"، نشریه حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی، دوره 1، شماره 4، صص. 41-67.
حمیدیان، ع. (1390). "لزوم توجه به فرهنگ زیست‌محیطی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه تهران)"، نخستین همایش باغ گیاه‌شناسی ملی، ایران، تهران.
خواستار، ح. (1389). "بررسی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی ملی در زمینه علم و فناوری برای تحقق اهداف چشم‌انداز"، پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
دبیری، ف. و واحد ناوان، ع. (1391). "رسانه‌ها و توسعه حقوق محیط‌زیست"، مطالعات رسانه‌ای، شماره 13، صص. 165-182.
دهشیری، م. (1388). "بررسی تأثیرات رسانه بر فرهنگ‌سازی، تحقیقات فرهنگی ایران، دوره 2(4(پیاپی 8)، صص. 179-208.
علی‌دخت مازافای، حسن.، یوسف‌زاده، محمد.، بابایی، سعید. و درگاهی، محمد. (1394). "نقش رسانه‌ها در فرایند یاددهی و یادگیری"، اولین همایش ملی پژوهش‌های نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، ایران، تهران،
https://civilica.com/doc/463671
ربانی، ع. و ماهر، ز. (1391). "علم و فرهنگ: تأملی بر مهم‌ترین تحلیل‌های فرهنگی در جامعه‌شناسی علم و فناوری"، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره، 5(1)، صص. 63-89.
رشیدی، ع. (1390). "بررسی نقش رسانه‌ها در حفاظت از محیط‌زیست و تأثیر آن‌ها در رفتار مردم و مدیران از منظر شکل‌گیری فرهنگ مصرف"، ماهنامه مهندسی فرهنگی، دوره 5 (55 و 56)، صص. 31-43.
رضایی، م.، شیری، م.، سرمدی، م. و لاریجانی، م. (1397). "بررسی تأثیر برنامه‌های محیط‌زیستی تلویزیون بر ارتقای آگاهی و نگرش محیط‌زیستی دانشجویان"، علوم و تکنولوژی محیط‌زیست، دوره 20(2)، صص. 206-214.
شبیری، م.، فرج‌اللهی، م.، کوهی‌اقدم، ا. و میبدی، ح. (1392). "رابطه میزان استفاده از رسانه‌های جمعی با تأکید بر تلویزیون با ارتقای سطح سواد زیست‌محیطی معلمان"، فصلنامه فناوری، اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، دوره 4(1)، صص. 23-40.
صالحی، ص. و پازکی‌نژاد، ز. (1393). "محیط‌زیست در آموزش عالی: ارزیابی دانش زیست‌محیطی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی مازندران"، مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، دوره 2(4)، صص. 199-221.
صالحی، صادق. (1389). "دانش زیست‌محیطی، رفتار زیست‌محیطی و تحصیلات"، فصلنامه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، شماره 3 و 4، صص. 201-220.
عبدی، ز. (1393). "نقش و کارکرد رسانه‌های جمعی در طرح مسائل زیست‌محیطی"، فصلنامه رفاه اجتماعی، دوره 14(55)، صص. 315-350.
مک کوایل، د. (1389). "مخاطب شناسی"، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.
ملکی، ط.، تاجری مقدم، م. و یادآور، ح. (1396). "بررسی تحلیلی جایگاه منابع طبیعی و محیط‌زیست در برنامه‌های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران"، نشریه، روستا و توسعه، شماره 1.
Bryant, A. & Chamaz, K. (2007). “Grounded theory”,London: Sage Publication Ltv.
Boykoff, B., Maxwell, T. & Roberts, T.J. (2008). “Media Coverage of Climate Change: Current Trends, Strengths, Weaknesses,” Human Development Occasional Papers (1992-2007) HDOCPA-2008-03, Human Development Report Office (HDRO), United Nations Development Programme (UNDP).
Budak, D. (2005). “Behavior & Attitude of Student toward Environmental Issues at Faculty of Agricultural, Turkey”, Jurnal of Applied Sciences, Vol. 5(7), PP. 1224-1227.
Chan.S, C. & Wong, Z. (1999). “Reexamining the theory of planned behavior in understanding wastepaper recycling”, Environment and Behavior, Vol. 31(5), PP. 587-612.
Castells, M. (2006). “The Network Society: From Knowledge to Policy. Washington, DC”, Center for Transatlantic Relations, P. 34.
Cox, R. (2010). “Nature's “crisis disciplines”: Does environmental communication have an ethical duty?”, Environmental Communication, 1.1.
De Leo1, F., Gravili1, G. & Paolo, P. (2016). “Social Media and Environmental Sustainability: An Overview of European Countries”, International Journal of Business and Management, Vol. 11(6), P. 1. Duailibi, M. (2009). “Ecological literacy: What are we talking about?”, Convergence, (4), 3968-65.
Ganoulis, J., (2004). “European Networking for Education and Training in Water Engineering and Science: Use of New Information and Communication Technologies”, European Water, Vol. 7/8, PP. 17-23.
Getchell, M.C. & Sellnow, T.L. (2016). “A Network analysis of official Twitter account during the west Virginia water crisis”, Computer in Humans Behavior, Vol. 54, PP. 597-606.
Hamid, S., Ijab, M., Sulaiman, H., Anwar, R. & Norman, A. (2017). “Social media for environmental sustainability awareness in higher education”, International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 18(4), PP. 474-491.
Hansen, A. (2011). “Communication, media and environment: Towards reconnecting research on the production, content and social implications of environmental communication”, International Communication Gazette, Vol. 73(1-2), PP. 7-25.
Hywel, T.P., Williams, M., James, R., Kurz, T. & et al. (2015). “Network analysis reveals open forums and echo chambers in social media discussions of climate change”, Global Environmental Change, Vol. 32, PP. 126-138.
Isaac-Márquez, R., Salavarría García, O., Eastmond Spencer, A., Ayala Arcipreste, M., & et all. (2011). “Environmental culture in high-school students. Case study of environmental education at the high-school level in campeche”, Revista Electrónica de Investigación Educativa, Vol. 13(2), PP. 1-17.
Kaplan, A. & Haenlein, M. (2010). “Users of the world, unit, the challenges and opportunities of social media”, Business Horizons, Vol. 53(1), PP. 59-68.
Kapoor, N. (2011). “Role of mass media in promotion of environmental awareness along with skill development among the rural people of Shringverpur, Allahabad district, India”, In International Conference on Chemical, Biological and Environment Sciences (ICCEBS›2011) (PP. 268-264).
Oliver, H.T., Alexei, A.A. & et al. (2008). “Pseudogene-derived small interfering RNAs regulate gene expression in mouse oocytes”, Nature, Vol. 15, PP. 534-538.
Norris, P. (2000). “The Internet in Europe: A New North-South Divide”, from the SAGE Social Science Collections, PP. 1-12.
Karahan, E. & Roehrig, G.H. (2015). “Constructing Media Artifacts in a Social Constructivist Environment to Enhance Students’ Environmental Awareness and Activism”, Journal of Science Education and Technology, Vol. 24(1), PP. 103-118. https://doi.org/10.1007/s10956-014-9525-5.
Katona, I., Lesko, G., Andrea, K. & Gyula, L. (2009). “Role of Media in Students› Life and Their Environmental Education: A Survey of Students Aged 13 to 17”, Journal of Teacher Education for Sustainability,Vol. 10, PP. 79-90.
Kolb, S.M. (2012). “Grounded Theory and the Constant Comparative Method: Valid Research Strategies for Educators”, Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies, Vol. 3(1), PP. 83-86.