بررسی تطبیقی شعارها و برنامه‌های انتخاباتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 در محتوای روزنامه‌های کیهان، اعتماد، رسالت و شرق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)

3 دانشیار، گروه علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 دانشیار، گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.30495/mediastudies.2023.74563.1533

چکیده

این تحقیق با به منظور بررسی میزان راه‌یابی مطالب به صفحه اول، استفاده از عکس، طرح و کاریکاتور و ...، رویدادگرا یا موضوع‌گرا بودن موضوعات، شیوه تبلور نمادها در محتوای مطالب، موقعیت جغرافیایی مطالب منتشر شده و جهت‌گیری گزینش‌گران محتوا، شیوه‌های نمادسازی و اسطوره‌سازی، تأثیر مالکان و ناشران روزنامه‌ها در جریانات سیاسی و مفاهیم برجسته شده و شیوه‌های گزینش اخبار و مطالب انتخابات در روزنامه‌های کیهان، اعتماد، رسالت و شرق پیرامون انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 صورت گرفته است.
پژوهش مورد نظر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش ترکیبی (روش کمی و کیفی) می‌باشد. در روش کمی از تاکتیک تحلیل محتوا و در روش کیفی از تاکتیک مصاحبه استفاده می‌شود. همچنین جامعه آماری این تحقیق در سطح کمی مورد بررسی روزنامه‌های کیهان، اعتماد، شرق و رسالت است که در دوره 100 روزه از قبل از انتخابات ریاست جمهوری تا زمان تحلیف رییس جمهوری منتخب است و از آنجایی که حجم جامعه آماری با حجم نمونه برابر است، با شیوه تمام شماری کلیه شماره‌های منتشر شده طی دوره زمانی مزبور (60 شماره) مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد گرفت. برای این منظور دوره زمانی از اردیبهشت ماه سال 1396 و پس از زمان قطعی ثبت نام و مشخص شدن کاندیدای نهایی است و سپس مراحل برگزاری انتخابات و در پی آن تا زمان تحلیف رییس جمهوری منتخب در دهه مرداد ماه 1396 دوره زمانی یکصد روزه مزبور به شمار می‌رود.
جامعه آماری این تحقیق در سطح کیفی 5 نفر از متخصصان علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاران برجسته کشور می‌باشند که با بهره‌گیری از ابزار پرسش‌نامه معکوس در روش تحلیل محتوا و از ابزار مصاحبه برای جمع‌آوری اطلاعات د ر راستای تحقیق انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که تفاوت معنی‌داری در میان روزنامه‌های مورد بررسی پیرامون راه‌یابی مطالب به صفحه اول، استفاده از عکس، طرح و کاریکاتور و ...، شیوه تبلور نمادها در محتوای مطالب، موقعیت جغرافیایی مطالب منتشر شده و جهت‌گیری گزینش‌گران محتوا وجود دارد. همچنین تفاوتی میان این روزنامه از جنبه رویدادگرا یا موضوع‌گرا بودن موضوعات مشاهده نشد

کلیدواژه‌ها