در این تحقیق سعی گردیده با انجام یک سری مطالعات نظری در مورد نقش فن آوری اطلاعات در ارتباطات شبکه ای و مطالعات میدانی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ضمن بحث و بررسی ابعاد مختلف نقش و کاربرد فن آوری استفاده گردد. به همین منظور برخی عوامل موجود در این « مرجع برای ارتباطات شبکه ای » اطلاعات در ارتباطات شبکه ای، از مدل مدل یعنی مشارکت کنندگان ( علاوه بر ویژگی های جمعیتی، ویژگی روانشناختی آنها در کاربرد فن آوری اطلاعات)، زمینه های ارتباطی سازمان (از ابعاد حمایت و توسعه تکنولوژی) و فن آوری های اطلاعاتی ( از دو بعد کمیت و کیفیت)، مبنای تدوین فرضیات تحقیق قرار گیرد. به منظور تکمیل اهداف تحقیق و با بررسی متون فارسی و انگلیسی مرتبط با مفاهیم تحقیق، پرسشنامه ای با 22 سوال طراحی و در جامعه آماری توزیع گردید و با استفاده از آزمون آلفای کرانباخ و انجام پیش آزمون مقدماتی و رسمی، روایی و پایایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. در مرحله بعد، با استفاده از آزمون رگرسیون چند متغیره با روش قدم به قدم به تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق معنادار بودن همبستگی بین عوامل موجود در مدل ( F پرداختیم که نتایج تحلیل واریانس و آزمون آماری به کار برده شده (نسبت موقعیتهای ارتباطی دانشگاه) و ارتباطات ) x2 ،(IT درک روانشناختی دانشجویان از کاربرد ) x1 ،(IT ویژگی های ارتباطی ) x یعنی 4 ویژگی های ) x تأیید می نمود، این در حالی است که میزان خطای متغیر 3 (Sig= را در سطح 99 درصد ( 0.000 (Y) شبکه ای 0 بود، به همین دلیل وارد معادله رگرسیون نگردید. / چون بیشتر از 05 (IT کیف