این مقاله به مطالعه قابلیت های وبلاگ نویسی در توسعه فرهنگی جامعه ایران می پردازد . بدین را به عنوان یک تعریف « دسترسی به ابزارهای تولید، توزیع و مصرف فرهنگی » ، منظور، نویسنده عملیاتی روشن از مفهوم توسعۀ فرهنگی در نظر گرفته است. سپس با توجه به نقش رسانهها در توسعه فرهنگی، وبلاگ را به عنوان رسانه ای که قابلیت تولید و مصرف فرهنگی دارد از نظر سه شاخص مهم توسعۀ فرهنگی (آزادی فرهنگی، خلاقیت و گفتگوی فرهنگی) مورد مطالعه قرار داده است. در ادامه، با تجزیه و تحلیل ثانویه داده ها، نشان داده است که انعطاف پذیری، شبکهای بودن، به هم پیوسته بودن، نوشتاری بودن، امکان بازدید و نظر دادن و نیز امکان طراحی شکل ظاهری صفحه، از جمله ویژگیهای وبلاگنویسی است که میتواند در ارتقاء شاخصهای توسعه فرهنگی موثر باشد.