2
دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و کارشناس آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده
هدف این مقاله، بررسی میزان اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکۀ یک تلویزیون و شبکۀ تلویزیونی ماهواره ای بی بی سی فارسی می باشد. شاخص های اعتماد از نظریه های انگاره سازی خبری، چهار نظریۀ مطبوعات، استفاده و خشنودی (نیازجویی )، متقاعدسازی (اقناع)، نظریات کُنت آسپ و جی وسترسال استخراج شده اند. شاخص های میزان اعتماد با طیف لیکرت مورد سنجش قرار گرفت . صداقت و شفّافیت در خبر، عدم جانبداری در قبال گروه ها و جناح های خاص، سازگاری محتوا و موضوعات خبری با نیاز مخاطب ، قابل درک بودن خبر برای مخاطبان و برطرف کردن نیازهای خبری بیشتری از مخاطبان؛ شاخص های اعتماد می باشند. جامعۀ آماری شهروندان 18 سال به بالای مناطق 5 گانۀ شهرکرمان بوده است. داده ها با روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه در سال 1391 به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و تصادفی ساده از 400 نفر جمع آوری شده است. نتایج توصیفی نشان می دهد، شهروندان کرمانی به میزان متوسط به اخبار شبکۀ یک تلویزیون جمهوری اسلامی اعتماد دارند ، همچنین فقط 10/8 درصد شهروندان از اخبار شبکۀ تلویزیونی ماهواره ای بی بی سی فارسی استفاده می کردند.
مهدوی, سمیه سادات, & احمدنژاد اتو, فاطمه. (1393). بررسی تطبیقی میزان اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکۀ یک تلویزیون و بی بی سی فارسی. مطالعات رسانه ای, 9(شماره 2(پیاپی 25)), 75-90.
MLA
سمیه سادات مهدوی; فاطمه احمدنژاد اتو. "بررسی تطبیقی میزان اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکۀ یک تلویزیون و بی بی سی فارسی". مطالعات رسانه ای, 9, شماره 2(پیاپی 25), 1393, 75-90.
HARVARD
مهدوی, سمیه سادات, احمدنژاد اتو, فاطمه. (1393). 'بررسی تطبیقی میزان اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکۀ یک تلویزیون و بی بی سی فارسی', مطالعات رسانه ای, 9(شماره 2(پیاپی 25)), pp. 75-90.
VANCOUVER
مهدوی, سمیه سادات, احمدنژاد اتو, فاطمه. بررسی تطبیقی میزان اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکۀ یک تلویزیون و بی بی سی فارسی. مطالعات رسانه ای, 1393; 9(شماره 2(پیاپی 25)): 75-90.