2
عضوهیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
چکیده
مقاله حاضر با هدف بررسی و الویتبندی عوامل موثر برکاهش شکاف دیجیتالی در ایران با تاکید بر نقش دفاتر ICTروستائی با مقایسه روستاهای استان قم تنظیم شده است. روش این پژوهش پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات مبتنی بر پرسشنامه از طریق کسب نظر از خبرگان موضوع میباشد. نمونه آماری شامل 200 نفر از کاربران دفاتر ICT روستایی بوده که با روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند.
یافتههای توصیفی نشان دهنده آن است که میزان شکاف دیجیتالی درحد متوسط (5/59) میباشد. مطابق یافتههای تبینی بین شکاف دیجیتالی و متغیرهای آموزش (446/0- r = )، عملکرد دفاتر ICT روستایی (440/0-r =)، آگاهی (651/0-r = )، میزان استفاده روستاییان از خدمات ارتباطی (553/0- r = )، از خدمات بانکی (269/0 -r =)، از خدمات پستی (236/0-r = ) و میزان تبلیغات دفاترICT روستایی (420/0-r = ) رابطه معنادار و معکوسی وجود دارد. بهعبارتی با افزایش میزان آگاهی، آموزش، تبلیغات، عملکرد دفاتر ICT روستایی و انواع خدمات آن میزان شکاف دیجیتالی کاهش مییابد و بالعکس.