با عمومی شدن دسترسی به شبکههای اجتماعی مجازی و افزایش تصاعدی ضریب نفوذ اینترنت در ایران و در کنار آن افزایش تعداد سایتها و وبلاگهای زنان و پایگاههای اطلاعرسانی بر روی این شبکه جهانی، کاربران توجه ویژهای به این شبکهها داشتهاند. بنابراین هدف کلی پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر حضور زنان در شبکههای اجتماعی مجازی میباشد. عواملی همچون؛ نوع رابطه ایجاد شده (با اعتماد صمیمی – محافظه کارانه)، استفاده از مزیتها، نوع فعالیت (منفعل و فعال)، تعدد کاربردهای مورد نظر از استفاده و تعدد شبکههای اجتماعی مورد استفاده بر حضور زنان در شبکههای اجتماعی مؤثر است.
این تحقیق از نظر ماهیت از نوع پژوهشهای کمی محسوب میشود واز نوع پیمایشی میباشد و از نظر هدف از نوع کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش زنان ساکن شهر تهران میباشند. حجم نمونه آماری 400 نفر تعیین شده است و به منظور گردآوری اطلاعات با رویکرد میدانی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته پس از تایید روایی و پایایی بهره گرفته شده است.
بین هر چهار مؤلفه (نوع رابطه ایجاد شده با اعتماد صمیمی – محافظه کارانه، استفاده از مزیتها، نوع فعالیت، تعداد کاربردهای مورد نظر از استفاده و تعدد شبکههای اجتماعی) با حضور زنان در شبکههای اجتماعی در سطح 99 درصد ارتباط معنی دار مثبتی وجود دارد، همچنین نتایج گویای این بود که بین آگاهی (اطلاع داشتن) زنان و حضورشان در شبکههای اجتماعی در سطح یک درصد رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. با توجه به اینکه بیشتر زنان مورد مطالعه موافق حضور زنان در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی بودند، ضروری است که اطلاعرسانی و فرهنگسازی مناسب در این زمینه صورت گیرد. تا استفاده از فضای مجازی صرفاً جهت بالارفتن آگاهیهای آنان و کارهای روزمره مفیدشان باشد.
نیرومند, لیلا, & ذهابی, شایسته. (1394). بررسی عوامل موثر بر میزان حضور زنان در شبکههای اجتماعی مجازی مورد مطالعه: زنان ساکن شهر تهران. مطالعات رسانه ای, 10(شماره 1(پیاپی 28)), 53-66.
MLA
لیلا نیرومند; شایسته ذهابی. "بررسی عوامل موثر بر میزان حضور زنان در شبکههای اجتماعی مجازی مورد مطالعه: زنان ساکن شهر تهران". مطالعات رسانه ای, 10, شماره 1(پیاپی 28), 1394, 53-66.
HARVARD
نیرومند, لیلا, ذهابی, شایسته. (1394). 'بررسی عوامل موثر بر میزان حضور زنان در شبکههای اجتماعی مجازی مورد مطالعه: زنان ساکن شهر تهران', مطالعات رسانه ای, 10(شماره 1(پیاپی 28)), pp. 53-66.
VANCOUVER
نیرومند, لیلا, ذهابی, شایسته. بررسی عوامل موثر بر میزان حضور زنان در شبکههای اجتماعی مجازی مورد مطالعه: زنان ساکن شهر تهران. مطالعات رسانه ای, 1394; 10(شماره 1(پیاپی 28)): 53-66.